Koupě nového automobilu – jaké jsou možnosti financování?

22.01.2019 18:27

Koupě vozu je významná životní investice, kterou je potřeba promyslet. Pro financování nového vozu máme několik možností. Stojíme před rozhodnutím, zda zaplatit hotově, nebo využít jednu z dalších variant. Někdo má jasno hned, protože jeho situaci vyhovuje pouze jediná z nich. Pojďme se na ně podívat.

Pokud jde o větší investice obecně, dávají Češi i v dnešní době přednost vlastním úsporám či úvěrům. V závěsu za nimi se objevuje leasing, a to dokonce ve dvou odlišných variantách.

Auto za hotovost

Na papírování a formality nejjednodušší volbou se jeví platba za hotové. V hotovosti za nové auto platí více než polovina Čechů, i když jde o obrovskou jednorázovou investici. Vyplatí se jen, pokud rodinný rozpočet tento zásah bez velkých potíží snese. V opačném případě se doporučují další varianty financování.

Zbytek Čechů se dělí na dvě podobně velké skupiny. Jedna z nich upřednostní zajít pro finance do banky, druhé vyhovuje leasing.

Spotřebitelské úvěry

Díky spotřebitelskému úvěru není třeba platit v hotovosti, je zde možnost financování až 100 % ceny auta, ihned jej máte v osobním vlastnictví. Měsíčně se platí splátky dle stanoveného splátkového kalendáře. Podnikatel si při nákupu vozidla nárokuje jednorázový odpočet celé DPH z kupní ceny na počátku splácení, dále provádí daňové odpisy. V ceně měsíčních předem stanovených splátek je někdy i havarijní pojištění. Sami si ale zajišťujete další pojištění, opravy a servis vozu.

Kdo později přijde k penězům, nemá u většiny produktů problém předčasně úvěr doplatit celý. Měsíční splátky se u jednotlivých úvěrových společností různí a zahrnují odlišné doplňkové služby včetně bonusů. Proto se nevyplatí sáhnout po prvním zdánlivě výhodném úvěru. Nejnižší splátka nemusí představovat nevýhodnější nabídku.

Klasická půjčka na auto má mnoho výhod. Zodpovědně vybírejte jejího poskytovatele, a to v rámci bankovních, případně nebankovních společností. Ne každý ale na úvěr dosáhne.

Dáte úřednost pohodlí nového vozu před ojetinou, i když nedáte dohromady kompletní částku na jeho financování? Vzdávat se svého snu nemusíte. A ani investovat na dlouhou dobu.

Jak je to s leasingem

Na výběr je klasický a operativní leasing. Splátky bývají nižší než u spotřebitelského úvěru, v dalších podrobnostech se ale oba typy značně liší.

Klasický leasing

Klasický leasing poněkud ztrácí na popularitě na úkor toho operativního. V tomto případě jde o klasičtější formu financování: zakoupené auto postupně splácíte, zatímco patří úvěrové společnosti. Nemůžete s ním sami svévolně nakládat, ani ho v případě potřeby prodat. Na počátku se skládá akontace. Leasingová společnost vám většinou zajistí výhodnější podmínky například u pojištění. Na rozdíl od vlastního vozu si musíte dávat pozor na poškození vozu, vyrovnání s leasingovou společností nebývá příliš vstřícné. Po poslední splátce se ale stanete jeho majiteli. Zároveň se sami musíte začat starat o pojištění vozu a další záležitosti. Co když poskytovatel krachne? Přijdete pravděpodobně nejen o již zaplacené peníze, ale i o vůz.

Operativní leasing

Komu vyhovuje mít stále auto v perfektním stavu a pouze několik let staré, může zvolit operativní leasing. Ten se hodí pro toho, kdo nechce mít vozidlo v osobním vlastnictví. Zájem o tuto variantu roste, a to nejen u živnostníků nebo podnikatelů, ale i běžných majitelů vozů.

Operativní leasing je stále atraktivnější formou financování, přestože konzervativní přístup mnoho Čechů zatím brzdí v jeho využití. Představte si ho jako pronájem auta na určité časové období. Tím bývá 24 až 36 měsíců. Vůz postupně nesplácíte, ale pronajímáte si ho. Není ve vašem osobním vlastnictví, měsíčně platíte částku zahrnující pojištění, neplatíte počáteční akontaci. Je to komplexní služba a za stav vozu zodpovídá finanční společnost, která vůz pronajímá. Auto je plně pojištěno, není třeba platit počáteční akontaci, netrápí vás zůstatková hodnota vozu, spoléháte se na fixní splátky a eliminujete starosti s případným prodejem. Servis bývá v ceně. Lze zvolit levnější variantu pronájmu, u nějž některé typy oprav hradí nájemce sám.

Samozřejmě sami si platíte náklady na pohonné hmoty. V případě nepojízdnosti pronajatého auta máte ale nárok na náhradní vůz, což vám u vlastního vozu nikdo jen tak nenabídne.

Po určitém stanoveném období je vůz vyměněn leasingovou společností za nový. Zkrátka pohodlná varianta pro ty, kdo chtějí auto využívat, ale nestarat se o vše okolo. Dosáhnout se dá i na model, který byste si jinak dovolit nemohli. A v perfektním stavu. Na konci smluvené doby je možno rovněž vůz odkoupit za zůstatkovou dohodnutou cenu.

Na co si dát u leasingu pozor

Některé leasingové společnosti omezují maximálního počet ujetých kilometrů. Mnoho zájemců tak odrazuje od pořízení vozu tímto způsobem strach, že dohodnutý nájezd kilometrů překročí. Pak byste museli každý kilometr doplácet. To jde eliminovat dostatečnou rezervou v tomto nájezdu, nebo využitím tzv. volné hranice.

Při vracení vozu zohledňuje seriózní poskytovatel leasingu přiměřené opotřebení. Uživatel má celou dobu k dispozici manuál, ve kterém je přesněna akceptovatelná míra opotřebení. Zákazník tedy platí za větší než běžné poškození. Automobil máte nicméně stále pouze vypůjčený, což může být v některých situacích problém. Hlavně v případě drobných škod, na něž se zrovna nevztahuje pojistka. Například pokud auto vrátíte poškrábané, čeká vás pokuta.

Pro jaký z těchto dvou typů leasingu se rozhodnout

Kdo chce nové vlastní auto, přičemž nemá hotovost, zvolí klasický leasing jako určitou formu financování – způsob, jak se k vlastnímu autu dostat. Komu na vlastnictví zas tak nezáleží a upřednostní pohodlí s vozidlem ve skvělém stavu, upřednostní leasing operativní.